Waalsportrunners

Waalsportrunners is iets heel anders dan lid worden van een atletiekvereniging en daar met behulp van de schema’s van een atletiek trainer aan de slag gaan om over een half jaar een halve marathon te kunnen lopen, of nog verder. Het is ook iets anders dan lid worden van een recreatieve loopgroep, ook al wordt daar vaak al meer de nadruk gelegd op het plezier hebben in het lopen. Bij Waalsportrunners staat niet de prestatie voorop, maar het goede gevoel dat hardlopen je kan bezorgen. Iedereen is welkom omdat ik ervan overtuigd ben dat iedereen kan leren hardlopen. Naast de gunstige effecten die het kan hebben op de psyche ligt er ook gezondheidswinst in het verschiet op het terrein van overgewicht en aanverwante gezondheidsproblemen.

Regelmatig hardlopen heeft een positief effect heeft bij de volgende aandoeningen of klachten.

  • Stemmingsstoornissen
  • Angststoornissen
  • Somatoforme stoornissen ( lichamelijke klachten)
  • Schizofrenie en andere psychotische stoornissen
  • Persoonlijkheidsstoornissen
  • A-specifieke lichamelijke klachten
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Agressiviteit  / impulsiviteit
  • Middelenmisbruik
  • Hyperactiviteit
  • Seksuele problemen

Waalsportrunners concentreert zich op het aanleren van een specifieke vaardigheid die in de behandeling van psychische stoornissen kan bijdragen tot positievere verwachtingen met betrekking tot de toekomst en meer vertrouwen in eigen capaciteiten. Waalsportrunners is ook een effectieve en verantwoorde methode om in geval van overgewicht tot gewichtscontrole te komen. Tevens kan het ingezet worden als behandeling van mensen met rug en nekklachten, spannings- en vermoeidheidsklachten. Running therapie is ook toegankelijk voor mensen die geen gezondheidsklachten ervaren maar willen leren hardlopen onder professionele begeleiding.

Het programma van de Waalsportrunners ziet er als volgt uit

  1.  Kennismaking
  2. Invullen en beoordelen van medische vragenlijsten
  3. Invullen en beoordelen van meetinstrumenten
  4. Uitvoering van het trainingsprogramma ( 6 maanden) 1 uur per week onder begeleiding + opdracht.
  5. 2x kennismaking met loop specifieke kracht training
  6. Evalueren van de resultaten
  7. Afsluiten van de begeleidingsperiode of evt. doorstromen naar een hardloopgroep